E-mail marketing (automation) voor klant binding en conversie


Waarom E-Mail marketing?
Een goede manier om klanten aan je bedrijf te binden is door e-mail marketing te gebruiken. Je probeert een potentiële klant over te halen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief (bijvoorbeeld door 10% korting te geven als deze persoon zich aanmeld). Vanaf nu is het mogelijk om informatie met deze persoon te delen, zoals bijvoorbeeld promoties, events of enquetes. Je bouwt eigenlijk een database op van potentiële klanten die je zonder budget kunt bereiken.
Met de ontwikkelingen rondom het internet en data is momenteel meer mogelijk dan ooit te voren. Zo is het mogelijk om een groot deel van je e-mail marketing te automatiseren. Op deze manier geef je je nieuwe abonnee bijvoorbeeld een warm welkom door een aantal introductie mails te versturen.
E-mail marketing stond als marketing kanaal in 2020 op nummer 1 in de top 3 van belangrijkste online kanalen*
Van de bedrijven heeft een e-mailstrategie*
Van de bedrijven gaf aan in 2020 meer budget te steken in email marketing*
Bedrijven geven e-mail marketing een score van 8.25/10 als beoordeling*
* Cijfers komen uit de email benchmarks in 2020 van Frankwatching
E-mail automation
Zoals eerder al aangegeven is het automatiseren van e-mails een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van e-mail marketing. Door het inzetten van een zogenaamde ‘automation flow’ kun je e-mails maken die je verstuurd zodra er een specifieke handeling wordt verricht. Het klink wellicht nog wat vaag, want hoe werkt dit dan in de praktijk?
Een voorbeeld: je schrijft je in voor een nieuwsbrief via een site die kleding verkoopt. Nog geen minuten later ontvang je een mail waarin wordt verteld hoe blij ze zijn dat je nu lid bent van de nieuwsbrief. Twee dagen later ontvang je een mail waarin leuke deals staan die voor jou van belang zijn. Je voegt een product toe aan de winkelwagen, maar besluit toch niet af te rekenen. Een dag later ontvang je een mail dat er nog een product in de winkelmand ligt. Dit zijn allemaal voorbeelden van automatische, voor opgestelde, mails. Deze mails kunnen informatief, maar ook conversie verhogend zijn. Het mooiste hiervan is, je stelt de emails en bijbehorende ‘flow’ op en vanaf dan gaat het automatisch! Hier meer over weten of een automation proces door mij laten opzetten? Neem contact met me op!
Neem contact op!
Laat me weten waar ik jou bij kan helpen!

